Niepełnoletni też głosowali w wyborach!

  W ramach projektu “Młodzi głosują 2024” uczniowie i uczennice z Zespołu Szkół w Pasłęku mieli okazję wziąć udział w symulacji wyborów i tak jak dorośli zagłosować na wybrane komitety. 28 maja w niemal 500 szkołach z całej Polski młodzież zagłosowała na komitety, które startują w wyborach europejskich. 

Oznacza to, że niemal 100 000 uczennic i uczniów miało okazję stanąć przed podobną decyzją jak dorośli wyborcy i dać znać o swoich poglądach.  W projekcie “Młodzi głosują 2024” uczniowie i uczennice samodzielnie tworzą kampanię profrekwencyjną, powołują komisję wyborczą i przeliczają głosy. Ze wsparciem organizatora i nauczycieli-koordynatorów, przez własne doświadczenie uczą się o najważniejszych mechanizmach demokracji. Cała szkoła ma możliwość uczestniczyć w tym wyborczym święcie, uświadamiając młodzieży jak cennym prawem jest prawo wybierania swoich przedstawicieli. 
W ramach projektu uczniowie i uczennice, prócz samych wyborów, mieli również możliwość zorganizowania szkolnych debat na ważne tematy, które są interesujące dla młodzieży. Ponadto nauczyciele i nauczycielki, korzystając ze scenariuszy przygotowanych przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, przeprowadzili angażujące lekcje o wadze głosu, Unii Europejskiej i możliwościach wpływu na jej instytucje. Wszystko w celu kompleksowego budowania zainteresowania polityką, które zaowocuje obywatelskimi nawykami w przyszłości. Wyniki wyborów opublikujemy po zakończeniu wyborów o PE ponieważ nasze działania mają wyłącznie charakter edukacyjny. Wyniki wyborów
Frekwencja w Zespole Szkół wyniosła 30%. Wyniki szkolnych wyborów opublikujemy 10 czerwca, po wyborach do Parlamentu Europejskiego, gdyż nie angażujemy się w kampanię wyborczą. Wyniki szkolnych wyborów wprowadzone na dedykowaną projektowi platformę przygotowaną przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Na tej podstawie organizator opublikuje ogólnopolskie wyniki. Dzięki temu opinia publiczna może poznać poglądy młodzieży, która wkrótce uzyska prawa wyborcze i będzie współdecydować o wyglądzie polskiej sceny politycznej. Ogólnokrajowe wyniki szkolnych symulacji wyborów w projekcie “Młodzi głosują 2024” można znaleźć na platformie Młodzi głosują. Do frekwencji w szkolnej symulacji wyborów przyczyniły się działania profrekwencyjne zespołu uczniowskiego, który odpowiadał za przygotowanie wyborów w Zespole Szkół w Pasłęku. Zespół przygotował: plakaty zachęcające o udziału w wyborach, które zostały wywieszone w szkole, notatkę prasową informującą o działaniach. Przygotował salę do wyborów, oraz uczestniczył w zajęciach dotyczących znaczenia udziału w głosowaniu i samej UE (ile waży jeden głos, co daje UE, wspólna Europa –po co). Świadomy wybór młodych
“Od wielu lat frekwencja w grupie najmłodszych wyborców w wyborach europejskich jest bardzo niska. Powodów jest wiele, ale jednym z ważniejszych jest to, że młodzi ludzie często nie mają okazji rozmawiać z dorosłymi o swoich poglądach i brakuje im neutralnej przestrzeni na debatę o tematach wyborczych. Kończąc 18 lat obywatelki i obywatele otrzymują prawo głosowania, nie można jednak oczekiwać, że wszyscy jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki staną się politycznymi ekspertami. Postaw wyborczych i obywatelskich też trzeba uczyć. Organizując “Młodzi głosują”, wychodzimy tym potrzebom naprzeciw” - mówi Michał Mazur koordynator projektu z Centrum Edukacji Obywatelskiej. Tradycja “Młodzi głosują” - projektu Centrum Edukacji Obywatelskiej
Od 1995 roku w projektach „Młodzi głosują” wzięło udział kilka tysięcy szkół, a ponad 3 miliony uczniów zagłosowało w szkolnych wyborach. Zespół Szkół w Pasłęku wziął udział w projekcie po raz trzeci. 
Podstawową zasadą projektu jest neutralność polityczna. “W naszym przewodniku projektowym oraz na webinariach z uczestniczkami i uczestnikami zwracamy szczególną uwagę na to jak zorganizować głosowanie bez agitacji wyborczej” – mówi Michał Mazur koordynator projektu z Centrum Edukacji Obywatelskiej. 
W 2010 roku po petycji samych osób uczestniczących w ,,Młodzi głosują” do kodeksu wyborczego dodano zapis stanowiący, że za agitację nie uznaje się prowadzonych w szkole zajęć edukacyjnych. “Ustawodawca rozpoznał wartość jaką niosą ze sobą projekty, które uczą o znaczeniu wyborów w funkcjonowaniu demokratycznego państwa prawnego. Obserwujemy, że osoby, które na etapie szkolnym uczestniczą w ciekawych zajęciach z zakresu edukacji wyborczej, chętniej biorą aktywny udział w budowie społeczeństwa obywatelskiego, także po osiągnięciu pełnoletności” - dodaje Michał Mazur.