header image
AKTUALNOŚCI arrow PROJEKTY UNIJNE arrow Wiedza i umiejętnoścu żródłem sukcesu arrow SIEDLISKA WODNE I ICH MIESZKAŃCY
SIEDLISKA WODNE I ICH MIESZKAŃCY Drukuj
poniedziałek, 15 kwietnia 2019

W dniu 15.04.2019 w ramach projektu unijnego uczestniczyliśmy w zajęciach na UWM w Olsztynie. Tematem zajęć były ,,Siedliska wodne i ich mieszkańcy".

Zajęcia składały się z trzech części. W trakcie pierwszej mieliśmy okazję poznać gatunki zwierząt i roślin zamieszkujących jezioro Kortowskie. Z pomocą p. dr Krzysztofa Lewandowskiego mogliśmy własnoręcznie uzyskać organizmy z wody. W trakcie drugiej części wysłuchaliśmy wykładu bogato ilustrowanego slajdami a przedstawiającego mieszkańców siedlisk wodnych. Jezioro Kortowskie to malowniczy akwen położony w południowo - zachodniej części Olsztyna województwa warmińsko - mazurskiego. Zbiornik jest jeziorem przepływowym nad którym znajduje się przystań gdzie istnieje możliwość wypożyczenia sprzętu wodnego; łódek, rowerów wodnych a także kajaków. Wody akwenu należą do III klasy czystości i II kategorii podatności na degradację. Brzegi jeziora są dość zróżnicowane, przeważają brzegi niskie, z kolei zachodnia i wschodnia część akwenu posiada wysokie i strome brzegi. Jezioro Kortowskie to idealne miejsce na spacery lub jazdę na rowerze ponieważ wokół jeziora znajduje się wiele ścieżek. Jezioro Kortowskie to siedlisko licznych gatunków ryb takich jak: leszcze, szczupaki, okonie a także płocie. Według klasyfikacji jezioro należy do typu leszczowego i posiada świetne warunki do uprawiania wędkarstwa jeziornego. Roślinność akwenu jest dość bogata i wśród dominującej flory występuje: trzcina pospolita, grzybienie białe, moczarka kanadyjska, grążel żółty oraz pałka wąskolistna. Dowiedzieliśmy się czym różnią się poszczególne gatunki. Po wykładzie samodzielnie przygotowaliśmy preparaty, które obejrzeliśmy pod mikroskopem. Na wszystkie nasze pytania prowadzący zajęcia wykładowca udzielał wyczerpujących odpowiedzi. Praca terenowa i zajęcia z mikroskopem wzbudziły nasze zainteresowania, nie codziennie mamy okazje do pracy w terenie czy korzystania z nowoczesnych mikroskopów. Mamy nadzieję, że jeszcze nie jeden raz uda się nam uczestniczyć w tak ciekawych zajęciach.

Opiekun wyjazdu Ewa Cylwik-Miszczyszyn

Benedykta, Benita,
Dytrych, Gościwit,
Jan, Judyta, Jurand
Do końca roku zostało 240 dni.