header image
AKTUALNOŚCI
W Malborku Drukuj
Od września 2008r. uczniowie Liceum Ogólnokształcącego im. Bohaterów Grunwaldu w Pasłęku biorą udział w zajęciach pozalekcyjnych współfinansowanych przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (Tytuł projektu: "Podnoszenie mobilności edukacyjnej uczniów liceum ogólnokształcącego w kierunku wszechstronnego wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w karierze szkolnej"). W ramach zajęć pozalekcyjnych z historii młodzież z klas pierwszych i drugich LO uczestniczyła w lekcji muzealnej, która odbyła się w Muzeum Zamkowym w Malborku.

Uczniowie pod opieką p. Magdaleny Bała i p. Doroty Ćwik wzięli udział w lekcji na temat "Kościół w średniowieczu". Celem zajęć było ukazanie kulturotwórczej roli Kościoła, pogłębienie wiedzy o katedrze gotyckiej, jej symbolice. Przed zamkiem w Malborku powitał nas przewodnik, którym była pani Karolina Piotrowska. Przez zwodzony most i system bram weszliśmy na dziedziniec Zamku Średniego, mijając postaci czterech najważniejszych mistrzów zakonu przeszliśmy przez most zwodzony na teren Zamku Wysokiego. Na środku dziedzińca, otoczonego na parterze i piętrze krużgankami, znajduje się ogromna studnia z pelikanem, który też ma wymiar symboliczny. Zwiedziliśmy salę kapitulną, dormitoria, kuchnię, wielki refektarz, kancelarię. Mogliśmy porównać współczesny stan zamku ze zdjęciami z roku 1945, prezentującymi wojenne zniszczenia. Kolejnym punktem naszej wędrówki po zamku w Malborku była: Złota Brama, zdobiony portal z końca XIII w., będący wejściem do kościoła NMP. Wnętrze świątyni zostało zniszczone podczas oblężenia zamku w 1945 r. w wyniku wybuchu składowanej tam amunicji.
Zwiedzając zamek obejrzeliśmy szereg wystaw, m.in. wystawę rzemiosła artystycznego, zbiory rzeźby gotyckiej (trójskrzydłowy późnogotycki ołtarz), zbiory bursztynu oraz wyposażenie kancelarii (materiały piśmiennicze oraz średniowieczne dokumenty). Z pomocą przewodnika poznaliśmy idee, których katedra gotycka stała się nośnikiem i wyrazicielem, odszukaliśmy elementy gotyckie na terenie zamku i dokonaliśmy ich interpretacji. Na kolejne zajęcia w Muzeum Zamkowym w Malborku wybieramy się wiosną 2009 r.

Magdalena Bała

Patrycjusz,
Weronika, Wszebąd,
Zenon, Zenona
Do końca roku zostało 176 dni.